24.02.2011

Scribus - "mrzí mě jeho GUI"

Scribus patří mezi nejlepší open-sourcový program pro sazbu textu. Aplikace uživatelům nabízí dostatek potřebných funkcí a podle mého názoru i rychlé vykreslování obsahu. Pěkně udělaný je export obsahu do různých formátů. Co však doslova shazuje celou aplikaci je jeho uživatelské prostředí.

Scribus patří mezi nejlepší open-sourcový program pro sazbu textu. Aplikace uživatelům nabízí dostatek potřebných funkcí a podle mého názoru i rychlé vykreslování obsahu. Například pěkně udělaný je export obsahu do různých formátů. Co však doslova shazuje celou aplikaci je jeho uživatelské prostředí.

GUI moc práce neusnadní

Uživatelské rozhraní scribusu podle mého názoru není moc dobře zvládnuto. Po razantní změně rozhraní by byl scribus mnohem použitelnější a intuitivnější. Osobně mám zkušenosti se sazbou textu v indesignu od firmy Adobe. Po přechodu na open source tvorbu jsem z trojice programu gimp, inkscape a scribus měl se scribusem největší problém. Mám dojem, že aplikace neřeší poskládání funkcí a ikon dle nějaké logiky. Rozložení funkcí není vnímáno jako celek. Celkově prostředí není vůbec intuitivní a získat nějakou větší zručnost chce čas a hlavně pevnou trpělivost. Pokusím se fakticky rozebrat největší nedostatky GUI a následně publikovat moje řešení.

Tvůrčí proces

Každý uživatel, který pomocí počítače něco vytváří, má svůj tvůrčí proces. Nebo taky lze říct, že každá aplikace má svůj tvůrčí proces. Ve většině případu je však model hodně podobný. Podle tvůrčího procesu pak můžeme navrhovat GUI pro aplikaci tak, aby uživatel mohl co nejrychleji a nejefektivněji dosahovat svých cílů. V případě scribusu bych viděl tvůrčí proces následovně.

  1. Spuštění aplikace a nastavení pracovní plochy (interface, zkratky atd.).
  2. Vytvoření souboru a nastavení pracovní plochy (rozměry, spadávky, strany)
  3. Vytvoření objektu (textové pole, obrázek, vektor)
  4. Úprava a nastavení vlastností objektu (poloha, velikost, rotace)
  5. Nastylování textu barev, okrajů atd. (vytvoření stylu a jeho aplikace na objekt)
  6. Vytvoření a správa více stránek
  7. Uložení a export

Samozřejmě některé procesy se budou opakovat nebo se k nim bude uživatel vracet .Díky tvůrčímu procesu jsme schopni rozdělit funkce na:

  • Programové – nastavení programu a prostředí
  • Souborové – nastavení souboru a stránky
  • Vytvářecí – nástroje které vytváří objekty
  • Modifikační – nástroje které objekt modifikují
  • Styly – nástroje pro tvorbu stylů
  • Stránkové – nástroje pro správu stránek


V GUI by měl být každý druh funkcí rozčleněn do panelů. Tak aby nedocházelo k prolínání mezi funkcemi systémovými s funkcemi modifikačními atd.

Co je špatně

Největší nedostatek vidím ve schovávání potřebných funkcí do panelů a do oken. Například vlastnosti objektu, které jsou potřebné neustále, jsou otevřeny v dalším okně až na kliknutí položky v menu. V rozbaleném okně vlastnosti vidíme proporce objektu, které jsou však hodně „masivní“ a zabírají zbytečně moc místa. Pro sazbu textu bude asi stěžejní text, vlastnosti fontu a stylování textu. Vlastnosti textu jsou nyní viditelné až na několik kliknutí. Což způsobuje otravné a namáhavé postupy pro triviální a neustále se opakující činnosti. Myslím, že hodně věcí by mohlo být v bočním panelu uspořádáno efektivněji tak, aby bylo viditelné co nejvíce funkcí.

Chaoticky působí i uspořádání ikon v horním panelu. V jednom panelu jsou pomíchány ikony pro vytváření objektu s modifikátory. Estetika ikon by mohla být na lepší úrovni.

Pohyb po ploše projektu je taky nepříjemný. Nelze snadno hýbat s pracovní plochou. Pravou část projektu nemůžu dostat do levé části projektu. Vždy se strana zastaví a nejde posunout zcela ke kraji a pro editaci pravé strany musím přesouvat panel vlastností, který jinak zavazí.

Špatně řešena je i editace vektorových objektů. Dvojklikem se spustí okno s nástroji pro vektory. Přepínání mezi bodem a táhlem zabírá v editaci hodně času. Pokud by to bylo možné ideální by byla editace vektorů stejným způsobem jako v aplikaci Inkscape

Možnost editovat styly by měla být umístěna někde na ploše, pro rychlejší úpravu.

Absence funkcí

Úplně chybí práce se stránkami. Řazení přidávání a mazání nových stránek je v DTP programu velice důležitá. Je zde pouze přepínání stránek podle čísel, což je podle mého názoru nedostačující. Nelze přehazovat, vkládat ani mazat. Toho docílíme pouze v menu. Aplikování vzorových stránek by bylo mnohem ideálnější a mělo by být na první pohled jasné, jaký vzor má daná strana.

Postrádám taky maskování fotografií. Ořezávat fotografie v publikací je podstatná věc, protože ne vždy potřebujeme zachovat proporce fotografii. Maskování nebo ořezávání fotografií by usnadnilo jinak zdržující práci, kterou musíme provádět v gimpu.

Nebylo by špatné i v prvotním nastavení souboru vizuálně ukázat tiskové okraje stránky, a spadávku.

Řešení

V návrhu jsem funkce rozdělil podle barev a do panelů. Panel s modrými ikonami jsou pouze nástroje pro vytváření objektů. Oranžový jsou modifikátory. Do zelena je obarven panel pro editaci stránek. Boční panel by byl fixní, lépeřečeno schovatelný v případě potřeby a měl vždy jiné vlastnosti podle výběru objektu. Například u textového pole by se zobrazily základní vlastnosti objektu plus vlastností textu a styly. U obrázku by se zobrazily základní vlastnosti plus velikosti, rozlišení atd.

Vzhled gui jsem se snažil směřovat do GNOME 3, ale nedržel jsem se striktně GNOME guidelines.

Závěr

Závěrem bych chtěl říct, že jsem GUI scribusu řešil jako jeden úkol v rámci školy. Dívám se na problematiku GUI z hlediska grafického designu. Nedokážu posoudit možnosti a a náročnosti nahození nového GUI pro scribus.